houndsandhardrock

Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Canis klickerkurs, lektion 3

Av Hundar & Hårdrock - 29 april 2013 14:15

Inlärning av targetstick


Första kontakten med targeten var ren nyfikenhet. Sedan tickade tiden på medan hon funderade på hur sjutton man ska göra för att gå en godis till? Efter cirka 10 minuter och ett gäng rätt klara duttar så kändes det som att hon fattat. Dutt på pinnen ger godis. Var kanske lite elak och gick ut hårt där för hon fick bara godis hon hon duttade och inte om hon bara tittade på den och bara om hon duttade i spettsen och inte på resten av pinnen, men det var också väldigt få gånger som hon valde att nosa på den någon annanstans. När det inte lyckades så fick jag en kraftfullare dutt på spetsen vid försök nummer två som att "Ja, men va fan matte! Kolla här då! Ge mig godis."


Vid andra omgången visade hon tydligt att hon förstått att dutt med nosen mot targetens spetts var det som delade ut godiset. Här var matte tyvärr tvungen att avbryta träningspasset för att hinna vila lite innan det var dags att gå till jobbet.


Efter lite arbete och sömn började vi om där vi slutade och det satt direkt. Så lätt har det inte gått vid någon av de tidigare övningarna vi gjort när vi gick kursen. Då har hon alltid varit lite fundersam i början. Här var det en klockren nos mot targeten, men att sedan gå över till att följa efter den blev jobbigt. Första gångerna när jag bara förde den framåt lite följde hon efter i ren frustration tror jag. "För i helvete matte jag vilja ha nosen emot den så jag får godiset!" Sedan låste hon sig. Vad vill hon att jag ska göra lyste det om Lystras ögon. Så hon började med att sänka huvudet ett par gånger och sedan satten hon sig ner och tittade snällt på matte. "Kolla vad fint jag sitter." Så skynda långsamt alltså. Vi backade till nos mot target = godis. Det blir ett till pass med det nu och då har vi kört 3 korta pass. Det får räcka för den här gången och så får det bli nya tag lite senare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hundar & Hårdrock - 11 maj 2014 08:41


Äntligen var det dags! Och det var verkligen "worth waiting for" som det brukar heta. Hårdrockare, synthare och andra med god smak samlades under ett och samma tak. Förbandet vet jag inte vem som hade ansvar för, men den borde nog skaffa sig ett nytt...

Av Hundar & Hårdrock - 5 maj 2014 11:32

Med experimenterad korv tog vi oss an gårdagens kurser. Korven blev helt klart lite torrare av att ligga över natten,  inte tillräckligt för att kallas få trevlig, men när jag har möjlighet kommer jag att fortsätta göra så. Och det lär säkert fungera...

Av Hundar & Hårdrock - 3 maj 2014 21:43


Mycket hund blir det, men det är lite det jag gör just nu. Jobb och hund, men nästa vecka är det äntligen dags för Nine Inch Nails. Som jag längtar! Spinner vidare på belöningsgodis och testar ett tips jag fått om att hacka upp korven kvällen innan o...

Av Hundar & Hårdrock - 28 april 2014 14:21

Det går åt mycket korv nu för tiden. Problemet är bara det att matte tycker att korv är så himla äckligt att ta i. Lika så köttbullar och diverse annat som lätt kan hackas i små bitar. Jag brukar själv säga att jag inte är lat utan bekväm och så även...

Av Hundar & Hårdrock - 28 april 2014 00:05

De här soliga kurssöndagarna skämmer verkligen bort oss. Freestyle med Lystra på förmiddagen och hon var verkligen superduktig. Hon var lite förvirrad i början när vi övade kontakt och bytte mellan rena kontaktövningar och nosduttar för att sedan gå ...

Ovido - Quiz & Flashcards