houndsandhardrock

Alla inlägg den 25 mars 2013

Av Hundar & Hårdrock - 25 mars 2013 17:21

Det blev mycket begrepp; inlärning, timing, förstärkning, belöningsfrevkvens, kriterier och en ny uppgift för hunden. Jag valde en borste som Lystra ska Lyfta upp. Ju mer vi tränar desto mer ser jag fler och fler tillfällen jag missar att belöna och den där initiativförmågan sitter fortfarande långt inne för Lystra, men den kommer sakta. Under kurstillfället kom vi så långt att hon står och nosar vid borsten. Får väl se hur långt vi hinner utveckla det i veckan då Lystras matte är tråkig och ska jobba massor, men något ska vi så klart hinna träna. Under tillfället såg vi också ett nytt beteende hos Lystra som har växt fram på grund av klickerträningen. Hon nickar. Det borde ju betyda att hon fattat att hon ska göra något? Det är inte så att hon rör huvudet mot föremålet utan hon står framför mig och sänker huvudet en bit och sedan upp igen för att titta på mig och vänta på belöning. Tänker att jag vid ett senare tillfälle kan döpa det beteendet? Fatta hur kul det skulle vara att ställa en fråga till Lystra och så nickar hon till svar. "Tycker Lystra om hårdrock?" Nicka.

Ovido - Quiz & Flashcards