houndsandhardrock

Alla inlägg under januari 2013

Av Hundar & Hårdrock - 30 januari 2013 12:14

Göta Hovrätt ändrar nu tingsrättens dom och ogillar skadeståndstalan helt. Till skillnad från tingsrätten så anser hovrätten att den mindre hunden kunnat röra sig fritt inom flexikopplets radie vilket möjliggjort angreppet från den större hunden.


http://www.dagensjuridik.se/2013/01/papillon-svart-biten-av-schafer-men-flexikoppel-far-hovratten-att-riva-upp-tingsrattsdom

Av Hundar & Hårdrock - 29 januari 2013 11:42

  

Projektet med detoxen gick ju så där bra. Man skulle kunna säga inte alls. Saknar helt rutiner för att få det att fungera med maten och konceptet att äta så planerat. Träningen börjar dock ta lite fart. Har fortfarande svårt att planera, men det är lite enklare i alla fall. Så till sommaren ska jag inte bara ha She-Hulks humör, utan även hennes kropp. Kanske?

Av Hundar & Hårdrock - 27 januari 2013 12:14

I fredags var Tjejen på återbesök hos veterinären. Redan innan hon fick lämna blod konstaterade veterinären att det inte var en kraftfull katt. Pälsen hade knappt vuxit ut sedan sist, ett tecken på att all energi går åt till viktigare saker, plus att hennes kärl var så tunt. Resultatet av blodprover var inte vackerta. Sämre värden än sist vi var där. Så omedelbar höjning av dosen medicin. 2 tabletter om dagen ska hon ha från och med i fredags. Att hon åt hundmaten var ju inte så bra medan köttfärsen var okej att äta. Vi var dock överens om att i det här läget är det tacksamt bara att hon äter. Fick med mig ett smakriktfoder hem i både torrfoder- och blötform. Köpte också med mig helt vanlig lever till fröken. Ojoj, så god den är då! Försvinnande gott! Så det fick hon äta tillsammans med köttfärsen fram tills i dag då det nya fodret åkte fram. Började med torrfodret. Tjejen såg lite intresserad ut. Nosade lite och minsann det gick att äta. En stor skål har hon vräkt i sig nu. Torrfodret innehåller dock bagerimjöl rätt högt upp på listan av ingredienser och det är väl inget jag är direkt nöjd med eller tycker att den andra katten behöver äta, men det får bli ett senare problem. Hon äter!!

Av Hundar & Hårdrock - 26 januari 2013 10:31

Det blåser på som vanligt i föreningsvärlden och det gör mig så frustrerad samtidigt som jag inte kan låta bli att bli nostalgisk och saknar att placera hundar. Jag var bra på att placera hundar och hundarna har gett mig så mycket. Inte bara genom sig själva utan genom de kontakter och vänner som de inneburit. Vissa har satt sig mer än andra, både hundar och kontakter.

Jourhundarna Gucci och Niña är två stycken som verkligen hittade en plats i mitt minne. De var sånna perfekta och helt underbara hundar. Så som alla hundar som placeras borde vara. Båda två hamnade i helt fantastiska hem.

Och Matilda, vilken historia...
Jourhemmet Eva som jag alltid kunnat lita på. Hon har nog tyckt att jag varit en idiot både en och två gånger, men vi har löst det. Jag har alltid litat på Evas omdöme och hon har varit en klippa. Vi har gjort några riktigt bra placeringar tillsammans och även tagit tunga beslut när vi kommit fram till att det är det bästa för hunden.

Adoptören Pernilla som blev så mycket mer. Hon tyckte nog också jag var helt dum i huvet till en början. Tjata på om en hund som de inte ville ha bara för att säga att de inte får den när de väl hälsat på den och kommit fram till att jag faktiskt hade rätt. Det var en hund för dem. Vilken start vi hade där, men det löste sig ju och vem hade kunnat ana att det skulle leda till att bli den vänskap vi har i dag.
Sedan finns det ju det man ångrar. Apollo. Det blev aldrig riktigt bra. Min fina, fina Apollo. Olyckliga omständigheter gjorde att din start i Sverige inte blev vidare bra och du har ställt till med mycket huvudbry för många som engagerat sig i dig. Han kom i alla fall hem till slut.

José, hunden som engagerat. Jag tvivlar inte på att han har det bra i dag, men jag kommer nog alltid känna att jag borde ha stått upp för dig mer jämtemot föreningen. Du skulle ha fått stanna längre hos oss efter ditt lilla äventyr och ibland ångrar jag att jag släppte dig över huvudtaget.

Och alla andra underbara vänner jag fått genom hundarna. Vi ses inte så ofta, men hur länge har vi inte känt varandra nu? Och vi fortsätter att ställa upp för varandra och hjälpa till med det man kan. Få av mina andra vänner har hängt med så länge som ni har. 
Sa jag att jag var lite nostalgisk?

Av Hundar & Hårdrock - 22 januari 2013 13:35

Det var utsålt på lördag så nu sitter jag och funderar på vad man ska hitta på istället. Det blir en tur till hufvudstaden i alla fall och besöket på Söderbiljarden är självskrivet. Flipper flipper! Min nemesis Tron står där och flera av favoritspelen. Men sen då? Inte för att det lär bli ett problem. Sist vi var uppe hann vi inte ens med första bussen hem. Kan dock inte låta bli att vara lite besviken över att jag missar spelningarna. Det har som sagt varit på tok för lite hårdrock på sista tiden.

Av Hundar & Hårdrock - 19 januari 2013 12:19

Efter att ha bara levt på räkor för att sedan gå över till nötfärs så har Tjejen äntligen valt att äta något annat! Hundmat. Ställer jag fram blötmat åt henne så luktar hon lite intresserat på det, men man kan verkligen se kväljningen som går igenom henne när lukten träffar. Hela katten går i vågor. Lade fram en torrfoderkula här om dagen och samma sak då. Sedan i dag när hundarna fick sin frukost såg hon nyfiken ut så jag la fram en kula av deras mat till henne också. Och minsann! Den försvann! Så hon fick ett gäng till. Det är säker inte alls nyttigt för henne, men det känns bra att hon kan tänka sig att äta något annat i alla fall och veta att hon faktiskt kan äta med tanke på tänderna. Kan hon äta hundfoderkulor så kan hon ju med lätthet äta kattmaten.


Ett annat problem som uppstått är hennes päls. Har ju kännt att den tovat ihop sig mer och mer under de här veckorna. I går la jag märke till att den tovat ihop sig så pass att hon fått en kal fläck bakom örat. Så nu har vi tagit tag i projekt tova ut katten. Det är inte helt lätt, men jag får en känsla av att hon tycker det är skönt. Fick loss allt runt huvudet igår utan att hon satte sig på tvären över huvudtaget. Har fått loss lite mer i dag och nu är det pälsen under magen som behöver bort. Det kräver en lite mer obekväm ställning för damen så det är inte alls lika populärt. När hon lagt på sig lite mer och piggat på sig till sitt vanliga jag så får det nog bli en ordentlig trimning av hela katten. Raka ner henne helt och hållet för att ge pälsen en chans att reda ut sig.

Ovido - Quiz & Flashcards